فارسی
دانلود کار برگ فارسی
http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=afa26449ff9fafe4e7ce231a9599e457
برچسبها: دانلود فارسی" کربرگ فارسی پنجم",
دانلود کار برگ فارسی
http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=afa26449ff9fafe4e7ce231a9599e457
دانلود آزمون زیاضی
http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=92a9787600e394672f787cbac8d78f51
دانلود نمونه سوال ریاضی
http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=19958baa3a1c195f1f4657dc72c82adc
لینک دانلود کاربرگ ریاضی 1
http://uplod.ir/q24js63hedw4/امتحان_ریاضی_نوبت_اول_90.doc.htm
لینک دانلود نقشه عراق
http://uplod.ir/vl6lyx4kf9rs/123.swf.htm
لینک دانلود پیک ریاضی2
http://uplod.ir/cp9q0ziezbfe/peyke_11_payeye_5_-_1392.doc.htm
لینک دانلود جانداران ساده
http://uplod.ir/v7r0jsy97vc3/به_نام_خالق_لوح_وقلم.pptx.htm
لینک دانلود ساختمان مواد
http://uplod.ir/yulqlshvomh5/8ی_پنجم_-_بخش_اول_-_ساختمان_مواد.doc.htm
لینک دانلود فایل کشور های همسایه
http://uplod.ir/6veutrf9jark/کشورهای_همسایه_ایران_2.pptx.htm
آزمايش مشاهده تغيير شيميايی
با مشاهده تغيير رنگ ،آزاد شدن گاز و گرما مي توان گفت يك تغيير شيميايي صورت گرفته است.
وسايل مورد نياز:
بادكنك ...............................۱عدد
بطري پلاستيكي كوچك .............۱عدد
سركه..................................۱ استكان
جوش شيرين.........................۱قاشق غذا خوري
مراحل آزمايش :
۱- با استفاده از قيف مقداري سركه در بادكنك بريزيد.
۲- مقداري جوش شيرين هم در داخل بطري بریزید.
۳- ابتدا سر بادكنك را روي درب دهانه بطري قرار دهيد بعد از اين كه مطمئن شديد كه بادكنك محکم بردربطري قرار گرفته در بطری را ببندید. سپس انتهاي بادكنك را به آرامي بالا بياوريد تا سركه به درون بطري بريزد.
نتيجه گيري:
وقتي سركه روي جوش شيرين مي ريزد بادكنك باد مي شود. چون دراثر واكنش بين پودر جوش شيرين و سركه، گازي توليد مي شود كه بادكنك را باد مي كند.
علوم پنجم ابتدايي ( بخش اول - ساختمان مواد )
1- مانند دانشمندان فكر كنيد : در سال هاي پيش آموختيد كه "مشاهده كنيد". يعني مشاهده كردن يك راه يادگيري است. مشاهده يعني استفاده از اندام هاي مختلف بدن .
2- بپرسيد : تحقيقات علمي معمولاً با چيزهايي شروع مي شوند كه درباره آنها اطمينان كافي نداريد. در اين مواقع پرسش هايي به ذهن شما مي رسد كه واقعاً مايليد به آنها جواب دهيد.
3- فرضيه بسازيد : وقتي شما با استفاده از مشاهده به پرسش خود يك پاسخ احتمالي مي دهيد فرضيه سازي مي كنيد. اما فرضيه بايد قابل آزمايش كردن باشد. در غير اين صورت لازم است آن را عوض كنيد.
4- آزمايش كنيد : معمولاً در آزمايش هاي مقايسه اي همه چيز را مشابه انتخاب مي كنند و فقط يك چيز را تغير مي دهند. در اين آزمايش هم فقط دماي آب در سه ليوان تفاوت داشت. (آزمايش تهيه آب ليمو).
5- يادداشت برداريد : وقتي آزمايش را انجام مي دهيد، مشاهده مي كنيد و اطلاعاتي به دست مي آوريدكه بايد آنها را يادداشت كنيد. تهيه نمودار و جدول، راهي براي رسيدن به نتيجه است. براي كسب اطمينان از درستي نتيجه، لازم است آزمايش چند بار تكرار شود.
6- نتيجه بگيريد : بعد از مطالعه اطلاعات به دست آمده، بايد از آنچه آموخته ايد نتيجه گيري كنيد. نتيجه بايد درباره فرضيه شما باشد. فرضيه اي كه از راه هاي مختلفي درست در آيد، نظريه ناميده مي شود.
ساختمان مواد
ماده چيست؟
تمام چيزهاي غير زنده اي كه در اطراف ما هستند، ماده نام دارند. بعضي از مواد مانند چوب و سنگ شكل ثابتي دارند. موادي كه در دماي معمولي شكل آنها تغيير نكند، جامد هستند. موادي كه به شكل ظرف خودشان در آيند مايع هستند و موادي كه در فضا پخش مي شوند و با چشم ديده نمي شوند گاز هستند.
مواد از چه ساخته شده اند؟
اگر به دانه هاي شكر نگاه كنيد مي بينيد از دانه هاي بسيار ريزي درست شده است كه اين ذره هاي بسيار كوچك با چشم معمولي قابل مشاهده نيستند. پس با ميكروسكوپ هاي بسيار قوي آن را هزاران برابر درشت مي كنند تابتوان آنها را ديد. به هر كدام از اين ذره ها يك مولكول شكر گفته مي شود. مولكول هر ماده با ماده ديگر متفاوت است و به همين دليل، مواد خاصيت هاي متفاوتي دارند. رنگ، بو و مزه از خاصيت هاي هر ماده هستند.
آيا مولكول ها حركت دارند؟
اگر در يك شيشه عطر را باز كنند و در جايي قرار دهيد، بوي آن در هواپخش شده و به مشام مي رسد. پس نتيجه مي گيريم كه مولكول هاي عطر پيوسته در حركتند و بوي عطر در هوا پراكنده مي شود. در تمام مواد مولكول پيوسته در حال جنبش هستند. بويي كه از شيشه عطر برمي خيزد همان مولكول هاي ماده است كه از ماده جدا مي شوند و به بيني ما وارد مي شوند.
آيا بین مولكول ها ی مواد ربایش و چسبندگی وجود دارد؟
حال اگر در يك ظرف روغن چند قطره آب بريزند و آنها را با وسيله اي به هم نزديك كنيد به هم مي پيوندند؛ يعني مولكول هاي هر ماده همديگر را مي يابند. ربايش مولكول ها در همه اجسام يكسان نيست. در بعضي مواد ربايش با شدت بسياري صورت مي گيرد مانند چوب كه نمي توانيم آن را با دست جدا كنيم.
وضع مولكول ها در مواد جامد، مايع و گاز چگونه است؟
در مواد جامد مولكول ها به هم نزديك اند و با نيروي زياد يكديگر را مي ربايند. مولكول ها در مواد جامد فقط در سر جاي خود مي لرزند؛ به همين دليل، شكل و حجم مواد جامد هميشه ثابت است و تغيير نمي كند.
در مواد مايع فاصله مولكول ها از هم بيشتر است. مولكول هاي مواد مايع مانند دانه هاي زنجير به هم متصل اند و زنجيرهاي كوچكي را به وجود آورده اند. مولكول هاي مواد جامع مي توانند آزادانه سُر بخورند و جابه جا شوند. به همين دليل يك مايع به شكل ظرف خود در مي آيد.
در بين مولكول هاي گاز تقريباً نيروي ربايش وجود ندارد. به همين دليل مولكول هاي گاز همديگر را نمي ربايند و آزادانه حركت مي كنند. فاصله بين مولكول هاي گازها از دو ماده ديگر بيشتر است. به همين دليل گازها در همه جا و در محيط اطراف خود پراكنده اند.
چرا مواد خاصيت متفاوتي دارند؟
مولكول ها از ذرات كوچك تري به نام اتم تشكيل شده اند. اگر اتم هايي كه مولكول هاي يك ماده را مي سازند يكسان باشند. به آن ماده عنصر مي گوئيم. گاز اكسيژن كه براي تنفس موجودات زنده ضروري است يك عنصر است. چون مولكول آن از دو اتم يكسان ساخته شده است. موادي مانند طلا، آلومينيم و آهن يك عنصر هستند.
اگر مولكول هاي يك ماده از دو يا چند نوع اتم مختلف ساخته شده باشد به آن ماده تركيب مي گویيم. مانند آب كه از دو اتم ئيدروژن و يك اتم اكسيژن تشكيل شده پرسش هاي بخش 1
1- اتم هاي تشكيل دهنده كدام ماده مثل هم نمي باشد؟ اكسيژن طلا نمك آلومينيم
2- اتم هاي كدام دسته مواد مثل هم مي باشند؟
اكسيژن، ئيدروژن، الكل آب، آهن، ئيدروژن اكسيژن، آب، ئيدروژن آهن، گوگرد، اكسيژن
3- كداميك از مواد زير عنصر است ؟ نمك اكسيژن دي اكسيد كربن نفت
4- مواد در كدام يك از حالت هاي زير، تعداد جايي را كه اشغال مي كنند، ثابت است؟
گاز، مايع جامد، گاز جامد، مايع، گاز مايع، جامد
سؤالات تشريحي
1- چه چيزهايي خاصيت يك ماده هستند؟ رنگ ، بو، مزه
2- جنبش مولكولي چيست؟ مولكول هاي يك ماده پيوسته در حال جنبش هستند. در مواد گازي شكل جنبش مولكول ها خيلي زياد و در مايعات نسبت به گازها كمتر است در اجسام جامد مولكول ها فقط در جاي خود مي لرزند.
3- چرا چنبش مولكولي باعث نمي شود كه مواد از هم پراكنده مي شوند؟ زيرا ربايش مولكولي باعث مي شود مولكول هاي ماده يكديگر را بربايند.
4- مولكول ها از چه ساخته شده اند؟ از 5- به چه موادي عنصر مي گویيم؟ به موادي كه اتم هاي يكسان داشته باشند.
6- به چه موادي تركيب مي گوییم؟ به موادي كه از چند نوع اتم مختلف درست شده اند. 7- كدام نوع از مواد شكلشان تغيير مي كند؟ گاز و مايع
بقیه در ادامه مطلب
درس 1 :ظهور اسلام
دین اسلام از سرزمین ............... ظهور کرد. ظهور کرد یعنی : به وجود آمد ، آغاز شد
دلایل اهمیت شهر مکه قبل از ظهور اسلام :
1- ..................................................................... 2- شهر مکه بر سر راه کاروان های بازرگانی قرار داشت.
در آن زمان عرب ها ( مردم عربستان ) به صورت قبیله ای زندگی می کردند. یکی از معروف ترین قبیله های عرب ، قبیله ی ................ نام داشت.
کودکی و جوانی پیامبر ( ص )
حضرت محمد ( ص ) در مکه به دنیا آمد. قبل از تولد پدر خود را از دست داد و در ..................... سالگی مادرش آمنه را نیز
از دست داد. از آن به بعد سرپرستی او را پدربزرگش ........................ برعهده گرفت ولی پیامبر در هشت سالگی او را هم از
دست داد. بعد از آن پیامبر با عمویش ابو طالب زندگی کرد و در 25 سالگی با .................. ازدواج کرد.
چرا به پیامبر ( ص ) ، محمد امین می گفتند ؟..........................................................................................................
بعثت یعنی چه ؟............................................................................................................................................
آرزوی پیامبر ( ص ) قبل از بعثت
آرزوی او این بود که مردم از ................................ دست بردارند و خدا پرست شوند.
اولین کسانی که به دین اسلام ایمان آوردند ................................ و .................................... بودند.
به نظر شما چرا ما مسلمانان روز مبعث را جشن می گیریم ؟.........................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................
درس 2 :گسترش اسلام دعوت پنهانی و آشکار
پیامبر ( ص ) ابتدا مردم را به صورت پنهانی به دین اسلام دعوت می کرد. بعد از ................. سال خدا به او ماموریت داد که مردم را آشکارا به اسلام دعوت کند و آنان را از بت پرستی باز دارد.
چرا کافران و ثروتمندان با پیامبر ( ص ) و مسلمانان به مبارزه برخاستند ؟چون آنان می دانستند که اگر ............................ از بین برود هرگز نمی توانند بر مردم حکومت کنند.
هجرت مسلمانان از مکه به حبشه
وقتی که آزار و اذیت کردن مسلمانان از سوی کافران زیاد شد ، پیامبر ( ص ) دستور دادند که گروهی از مسلمانان از مکه به حبشه هجرت کنند. چون ......................................................... و مسلمانان می توانستند در آن کشور آزادانه زندگی کنند.
سرپرست مسلمانان در هجرت به حبشه ................................ نام داشت.
پیمان قطع رابطه با مسلمانان
وقتی کافران نتوانستند مسلمانان را از حبشه برگردانند، تصمیم گرفتند رابطه ی خود را با مسلمانان قطع کنند و با آنان خرید و فروش و ازدواج نکنند. بنابراین عهدنامه ای نوشتند و آن را در خانه ی کعبه گذاشتند.
قطع رابطه ی کافران با مسلمانان مدت سه سال طول کشید و در این مدت مسلمانان با سختی زیادی در یکی از دره های اطراف مکه به نام شعب ابی طالب زندگی می کردند.
چگونه مسلمانان دوباره به مکه بازگشتند ؟
بعد از سه سال پیامبر ( ص ) از طرف خدا آگاه شد که موریانه عهدنامه ی کافران را خورده است. ابوطالب این خبر را به کافران داد و گفت که اگر محمد (ص) درست نگفته باشد او را به کافران خواهد داد. کافران رفتند و عهد نامه را آوردند و دیدند که موریانه عهد نامه را خورده است و بنابراین مسلمانان دوباره به مکه بازگشتند.
یکی از کارهایی که زائران در مراسم حج انجام می دهند سعی بین صفا و مروه است. یعنی هفت بار بین کوه صفا و مروه را طی می کنند. تحقیق کنید که چرا این کار را انجام می دهند ؟.........................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................
ده نکته ی مهم در حل مسائل ریاضی
مسئله را با دقّت بخوانيم تا معني و مفهوم صورت سؤال را بهخوبي بفهميم.
مسئله را خلاصه کنيم و آنچه از ما خواسته را مشخّص نماييم.
در صورت امکان، براي مسئله، شکل بکشيم و يا موضوع مسئله را با کشيدن نقّاشي، براي خودمان توصيف کنيم .
عددهاي مسئله را براي خودمان کوچک کنيم.
خود را بهجاي شخصيّت مسئله بگذاريم.
براي مسئله، در ذهنمان يک داستان بسازيم .
اگر مسئله يک راهحل طولاني داشت، همهي راهحلهاي آن را بهترتيب بنويسيم .
بدانيم در حل مسئله، واحدهايي که مانند هم نيستند، با هم جمع و يا از هم کم نميشوند و اوّل بايد آنها را به هم تبديل کرد. (مثل کيلوگرم و گرم که با هم جمع نميشوند.)
راهحل انجام شدهمان را کنترل و بررسي کنيم و اگر اشکالي در آن ميبينيم، زود آن را اصلاح کنيم .
راهحل را با خطّ خوش و تميز، بنويسيم و دورِ جواب آخر، خط بکشيم.
همکاران و دانش آموزان عزیز در لینک های زیر مباحثی از درس ریاضی رابرایتان قرار دادم لطفا پس از دانلود مشاهده کنید
تفریق اعداد مرکب
http://uplod.ir/3dkcj4kx4bbr/تفریق_اعداد_مرکب_پایه_پنجم.pptx.htm
جمع اعداد مرکب
http://uplod.ir/wcdl9eq81x50/جمع_اعداد_مرکب_پایه_پنجم.pptx.htm
درصد
http://uplod.ir/1y51lgpg6wea/آموزش_درصد_پایه_پنجم.pptx.htm
لینکستان
تبادل لینک
هوشمند
برای
تبادل لینک
ابتدا ما را با
عنوان
آموزشی,درسی و آدرس
panjom-alf.LXB.ir
لینک نمایید
سپس مشخصات
لینک خود را در
زیر نوشته . در
صورت وجود لینک
ما در سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.
نویسندگان
اَبر برچسبها
درباره ما
آمار وب سایت:
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 14
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1